Pryazhnikova E.Yu.

Субъектность профессионального самоопределения: психологические детерминанты развития

Title: 
Subjectivity of professional self-determination: the psychological determinants of development
Год/Year: 
2018
Начальная страница/First page: 
30
Краткое описание: 
Представлены результаты анализа и обобщения теоретических и эмпирических исследований авторов по проблеме профессионального самоопределения. В качестве источника формирования профессионального самоопределения обозначена социальная ситуация развития профессионально самоопределяющейся личности в совокупности объективных и субъективных компонентов. Показано, что психологическая готовность как субъективный компонент социальной ситуации развития профессионально самоопределяющейся личности является основным детерминантом развития субъектности профессионального самоопределения. Обозначены компоненты психологической готовности к профессиональному самоопределению (когнитивный, мотивационный, деятельностный, личностный), обеспечивающие осознанный, активный, самостоятельный и ответственный профессиональный выбор. Определены перспективы дальнейших исследований, которые авторы связывают с необходимостью выделения нравственного компонента психологической готовности к профессиональному самоопределению как этической основы субъектности профессионального выбора.
Short description: 
The results of the analysis and synthesis of theoretical and empirical research on the problem of professional self-determination are presented. As source of formation of professional self-designated social situation of development of professional self-determining of the individual in the totality of objective and subjective components. It is shown that psychological readiness as a subjective component of the social situation of development of professional self-determining personality is a major determinant of the development of subjectivity of professional self-determination. Designated components of psychological readiness to professional self-determination (cognitive, motivational, activity and personal), ensuring conscious, active, independent and responsible professional choice. Perspectives for further research, which the author associates with a need to highlight the moral component of psychological readiness to professional self-determination as the ethical basis of professional subjectivity of choice.
Subscribe to RSS - Pryazhnikova E.Yu.