I.V. Vashunina

Языковые средства оппозиционной коммуникации в политическом дискурсе

Title: 
Linguistic means of oppositional communication in the political discourse
Год/Year: 
2018
№: 
3
Начальная страница/First page: 
38
Краткое описание: 
В статье рассматривается проблема изучения языковых средств оппозиционной коммуникации в контексте политического дискурса. Оппозиционная коммуникация обусловливает повышенную информационную насыщенность современного политического дискурса и создает особую трудность при ее восприятии. Актуализация оппозиционной коммуникации наблюдается в речах политических лидеров в период значимых политических событий. Конкретный материал исследования представлен предвыборными дебатами на пост Президента США (Трампа и Клинтон) и на пост Федерального канцлера Германии (Ангелы Меркель). Обосновывается тезис о том, что анализируемые лексические средства представляют собой систему стратегий и тактик, призванную репрезентировать персуазивность политического дискурса. Сделан вывод о том, что оппозиционная коммуникация создает интересные перспективы для переводоведения.
Short description: 
The article considers the problem of studying of oppositional communication linguistic means in the context of the political discourse. The oppositional communication stipulates advanced congestion of information in the contemporary political discourse and creates a specific difficulty with its perception. The oppositional communication actualizes in political leaders’ speeches during significant political events. Specifi c study material consists of pre-election debates for the President of the United States (Trump and Clinton) and for the post of the Federal Chancellor of Germany (Angela Merkel). The thesis is proved that analyzed linguistic means present a system of strategies and tactics designed to be used for representation the persuasiveness of the political discourse. It is concluded that the oppositional communication gives a new challenge for the theory of translation.

Функционирование зрительных образов в средствах массовой коммуникации

Title: 
The functioning of visual images in mass communication
Год/Year: 
2017
№: 
3
Начальная страница/First page: 
75
Краткое описание: 
В статье рассматриваются особенности функционирования визуальных образов в средствах массовой коммуникации: в Интернете, на телевидении, в кино. Сделаны выводы, что визуальное представление информации делает текст более привлекательным для реципиента, позволяет передать сложно вербализуемое содержание, создает эффект присутствия, усиливает чувственный и ценностный компоненты коммуникации, однако наряду с этим дает множество возможностей манипуляции общественным сознанием.
Short description: 
The article considers the features of visualimages functioning in mass media: Internet, TV, film. We made conclusions that the visual information representation makes a text more attractive for recipients, lets transfer the contents which is diffi cult to verbalize, creates effect of presence, enhances sensory and value communication components, however, along with it provides numerous possibilities of manipulation of public consciousness.

Вербализация образов сознания в коммуникативном пространстве современного лингвокультурного сообщества

Title: 
Verbalisation of conscious images in communicative space of modern linguоcultural community
Год/Year: 
2017
№: 
3
Начальная страница/First page: 
55
Краткое описание: 
В статье рассматривается проблема изучения вербализации образов сознания в коммуникативном пространстве современного лингвокультурного сообщества. Представлены результаты экспериментального исследования, отражающие ценности россиян. Теоретической основой данного исследования послужил разработанный В.А. Янчуком триангуляционный подход, позволяющий учитывать междисциплинарные данные. Сделан вывод, что существуют способы вербализации образов сознания, являющихся фактами культуры. Методика исследования вербализации образов сознания может быть использована для изучения ценностных ориентаций носителей различных лингвокультурных сообществ.
Short description: 
The article is devoted to the problem of study of consciousness images’ verbalization in communicative space of modern linguacultural community. The results of the experimental research of Russian’s values are presented. The theoretical research basis is a triangulation approach developed by V.A. Yanchuk, which enables to consider interdisciplinary data. To sum up, we should say that ways of consciousness images’ verbalization (which are fact of culture) exist. The research methods of consciousness images’ verbalization can be used for research of value orientations of native speakers in different linguоcultural community.

Функционирование зрительных образов в средствах массовой коммуникации

Title: 
The functioning оf visual images in mass communication
Год/Year: 
2016
№: 
2
Начальная страница/First page: 
50
Краткое описание: 
В статье рассматриваются особенности функционирования визуальных образов в средствах массовой коммуникации: в Интернете, на телевидении, в кино. Сделаны выводы, что визуальное представление информации делает текст более привлекательным для реципиента, позволяет передать сложно вербализуемое содержание, создает эффект присутствия, усиливает чувственный и ценностный компоненты коммуникации, однако наряду с этим дает множество возможностей манипуляции общественным сознанием.
Short description: 
The article considers the features of visual images functioning in mass media: Internet, TV, cinema. We have made conclusions that visual information representation makes a text more attractive for recipients, lets to transfer the contents which are difficult to verbalize, creates effect of presence, enhances sensory and value communication components, however, along with it provides numerous possibilities of manipulation of public consciousness.
Subscribe to RSS - I.V. Vashunina