И.В. Вашунина

Функционирование зрительных образов в средствах массовой коммуникации

Title: 
The functioning of visual images in mass communication
Год/Year: 
2017
№: 
3
Начальная страница/First page: 
75
Краткое описание: 
В статье рассматриваются особенности функционирования визуальных образов в средствах массовой коммуникации: в Интернете, на телевидении, в кино. Сделаны выводы, что визуальное представление информации делает текст более привлекательным для реципиента, позволяет передать сложно вербализуемое содержание, создает эффект присутствия, усиливает чувственный и ценностный компоненты коммуникации, однако наряду с этим дает множество возможностей манипуляции общественным сознанием.
Short description: 
The article considers the features of visualimages functioning in mass media: Internet, TV, film. We made conclusions that the visual information representation makes a text more attractive for recipients, lets transfer the contents which is diffi cult to verbalize, creates effect of presence, enhances sensory and value communication components, however, along with it provides numerous possibilities of manipulation of public consciousness.

Вербализация образов сознания в коммуникативном пространстве современного лингвокультурного сообщества

Title: 
Verbalisation of conscious images in communicative space of modern linguоcultural community
Год/Year: 
2017
№: 
3
Начальная страница/First page: 
55
Краткое описание: 
В статье рассматривается проблема изучения вербализации образов сознания в коммуникативном пространстве современного лингвокультурного сообщества. Представлены результаты экспериментального исследования, отражающие ценности россиян. Теоретической основой данного исследования послужил разработанный В.А. Янчуком триангуляционный подход, позволяющий учитывать междисциплинарные данные. Сделан вывод, что существуют способы вербализации образов сознания, являющихся фактами культуры. Методика исследования вербализации образов сознания может быть использована для изучения ценностных ориентаций носителей различных лингвокультурных сообществ.
Short description: 
The article is devoted to the problem of study of consciousness images’ verbalization in communicative space of modern linguacultural community. The results of the experimental research of Russian’s values are presented. The theoretical research basis is a triangulation approach developed by V.A. Yanchuk, which enables to consider interdisciplinary data. To sum up, we should say that ways of consciousness images’ verbalization (which are fact of culture) exist. The research methods of consciousness images’ verbalization can be used for research of value orientations of native speakers in different linguоcultural community.

Функционирование зрительных образов в средствах массовой коммуникации

Title: 
The functioning оf visual images in mass communication
Год/Year: 
2016
№: 
2
Начальная страница/First page: 
50
Краткое описание: 
В статье рассматриваются особенности функционирования визуальных образов в средствах массовой коммуникации: в Интернете, на телевидении, в кино. Сделаны выводы, что визуальное представление информации делает текст более привлекательным для реципиента, позволяет передать сложно вербализуемое содержание, создает эффект присутствия, усиливает чувственный и ценностный компоненты коммуникации, однако наряду с этим дает множество возможностей манипуляции общественным сознанием.
Short description: 
The article considers the features of visual images functioning in mass media: Internet, TV, cinema. We have made conclusions that visual information representation makes a text more attractive for recipients, lets to transfer the contents which are difficult to verbalize, creates effect of presence, enhances sensory and value communication components, however, along with it provides numerous possibilities of manipulation of public consciousness.
Subscribe to RSS - И.В. Вашунина